Home · Cape Epic '08 · TransAlp '08 · Trans Andes '10 · Crocodile Trophy '10Thursday, February 22, 2018
Navigatie

Weekend Duitsland
Trans Andes
Viaduct training Aze...
Het mooie van mountainbiken is , dat je op je fiets echt overal doorheen kunt. Nog een voordeel is dat je geweldige dingen ziet, en ook nog eens een keer wat meemaakt. Dat doe je ook wel bij moeders op de bank , maar dan anders. In ieder geval kun je met je fiets dwars door de Andes.

Willy Welles en ik hebben dat gedaan omdat we hadden besloten om mee te gaan doen aan de Trans Andes. Af en toe heb je van die gedachten. Als je weer een avond door de sneeuw en de Hollandse bagger traint, dan denk je wel eens ! Ben ik nu ergens voor aan het trainen of doe ik het voor mijn lol. Nou ik kan je verzekeren , dat de lol er voor de meeste fietsers er al lang af is dank zei ons milde klimaat. Ik heb af en toe het gevoel dat ik in Siberié woon. Zo komt natuurlijk de gedachten op om het anders te doen en je trainingsarbeid om te zetten naar wedstrijdprestatie.

Daarom hebben Willy en ik maar besloten dat het warmer moest. Vandaar de Andes. De wedstrijd duurt 6 dagen , en gaat de laatste dag over de grens van Chili naar Argentinié. Het wedstrijd verslag kunnen jullie lezen op de site, en daar ga ik ook niet over schrijven. Wat me meer aangelegen is het leven rond de wedstrijd, zeg maar rond om de boerderij.

Wij waren3 dagen voor het spektakel begon, al aanwezig. Een dag hebben we rondgeslenterd in Santiago de Chili. Een wondermooie stad, erg schoon letterlijk geen vuiltje op straat. Hier hadden we een hotel (uitgezocht door Willy ) wat bijzonder mooi was , en midden in de stad lag. Het zwembad was on the roof , zodat we vanuit de poel over de stad konden kijken dus nogal sober. Na Santiago met een binnenlandse vlucht naar Temuco, om vandaar naar Pucon ( de startplaats) te reizen. Pucon is een leuk stadje , ter grote van Borne, met het enige onderscheid dat in Borne de temperatuur lager is en de bergen minder hoog en de panorama,s anders zijn. Je hebt van hier een prachtig uitzicht op een vulkaan , die nog steeds aktief is. ( s, avonds zag je de rode vuurgloed bij de vulkaanmond. Ook hier hadden we weer een sober hotel ( geregeld door Willy ) . Hier hebben we de fietsen in elkaar gesleuteld. Dit resulteerde meteen in een bezoek aan de plaatselijke Brama of andere fietsenmaker, omdat de Zadelbout van Willy,s fiets afbrak. Gelukkig kregen we hulp van een meelevende Chileen, die ons naar de plaatselijke Brama bracht. en het karwei in een kwartier voor elkaar had.Gelukkig !

We hebben die dag rondgereden op onze splinternieuwe fietsen en genoten van de heerlijke en prachtige omgeving. Ook konden we dan onze fietsen , waar we allebei nog geen meter op hebben gereden uit proberen. Het gevoel was goed.

We hebben gereden langs de voet van een vulkaan, met mooie vergezichten en veel koeiengebrul, maar dat zouden ook Puma,s kunnen zijn werd ons later verteld. Maar ja we komen allebei uit twente en dus waren het koeien !

De volgende dag (dag voor de wedstrijd ) hebben we de organisatie opgezocht. Op een groot sportveld , waren inmiddels veel renners van heinde en verre gekomen, om ook aan deze gekte mee te doen. Na kennis te hebben gemaakt met veel mensen uit alle uithoeken van de wereld en de orgenisatie , terug naar het hotel om de laatste voorbereidingen te treffen. Op deze dag was er een triathlon een echte Ironman in Pucon. Deze heb ik nog even bekeken, en ik moet zeggen de lust voor de sport ontbrak mij toen ik dit zag , het was namelijk 38 graden en deze mensen deden mee aan een triathlon. Er waren dan ook meer dode dan levendige deelnemers volgens mij. Ik wist dat we morgen met dezelfde temperatuur moesten starten, en meteen al een flinke beklimming voor de kiezen zouden krijgen. Dat beloofd wat.

Na alles gepakt te hebben en bij de organisatie te hebben ingeleverd kwam het uur der waarheid, waar we voor waren gekomen. Eigenlijk had ik wel een paar weken daar willen blijven in Pucon, omdat je veel mogelijkheden had om er wat rond te kijken. het gaf onmiddelijk een vakantiegevoel. Maar we waren gekomen om hard te werken.

Wat ik wel even uit de wedstrijd wil lichten is de 5e dag. Deze dag hadden ze de route ingekort, omdat we de dagen ervoor al heel wat voor de kiezen hadden gehad. Maar helaas had de organisatie de route voor de volgende dag al gepijld. Veel rijders raakten hierdoor in de war met het parcours. Zo ook Willy en ik ( Hoe kan het ook anders 2 boeren uit Twente in Chili in de Andes ) De etappe was ingekort naar 60 km . Maar Willy en ik hadden inmiddels 80 km gereden en we waren er nog niet. Uiteindelijk gefinisht bij een Chileen in de warmwaterbadkuip bij hem achter het huis.
Deze jongeman wist dat wij waren verdwaald, en heeft ons opgevangen en zeer verwend. Dit was ook nodig , want we kwamen van 1500 meter, en hadden het steenkoud bovendien had het de hele dag geregend. Het kwam er op neer dat we met onze blote kont in zijn warmwaterbadkuip midden in het bos waar hij woonde ons uiteindelijk ook nog tracteerde op 2 flessen wijn , die we dan ook samen met hem hebben opgedronken.Inmiddels had hij de organisatie gebeld, dat er 2 hollanders bij hem in bad zaten. Na een uur kwam Pablo (parcoursbouwer) bulderend van het lachen ons aanschouwen in de badkuip. We hebben er op geproost en zijn met hem meegegaan. Om 22uur waren we weer terug in het kamp. Na een hartelijke ontvangst door de andere rijders. De etappe die dag werd geneutraliseerd ,omdat er meerde teams fout waren gegaan. Jammer , maar voor ons klassement prima !

Zo nu hebben jullie duidelijkheid over de 5e etappe.

Wat mij nog rest is de dagen na de wedstrijd.
Na de finish op een mooie plek aan een meer ergens in Argentinié, waar de BBQ en de pils klaar stond en waar tevens de prijsuitreiking was. Dit was voor ons gunstig. 1 e masters en een 12e plek in het algemeen klassement van de 60 teams, daar kun je toch tevreden over zijn. Na de wedstrijd zijn we nog een nacht in Huil Huilo gebleven. Huilo Huil spreek uit wielo wielo is een prachtig mooi natuurpark. met gigantische bomen. En alles wat er wordt gebouwd is van hout. Het hotel waarin we verbleven was helemaal ingericht met hout, en alles was van hout. Het park is opgericht en wordt beheerd door ene Peterman. Het klinkt Hollands. Daarna zijn we verkast met een binnenlandse vlucht naar Buenos Aires. Ook hier verbleven we in een sober Hotel (geregeld door Willy). Hier zaten we zondagnacht om 2 uur aan de Argentijnse biefstuk. BA is een prachtige stad , we hebben wat site seeing gedaan, en in de avonduren wat kroegen bekeken, en zelfs een officiele Tangodans gezien , in het oudste Tango Cafe in BA En natuurlijk smaakt in deze mooie cafe,s de Argentijnse wijn heerlijk. Ook het biertje is er prima. Na veel nagesproken te hebben over de wedstrijd en andere zaken , is de tijd van vertrek al weer aangebroken.

En dan sta je weer met beide benen op de grond in Amsterdam. waar het -5 is en nog even guur.

De eerste kilometers met de jongens zijn alweer gemaakt. Het is inderdaad net Siberié, alleen de wolven nog. Maar met een beetje geluk gaat het hiet weer de goede kant op voor de bikers , en kunnen we dan met het stof onder de wielen rijden over de Twentse paden.

Kortom we hebben een mooie wedstrijd genoten. Aanbevelingswaardig, goeie organisatie en een prachtig mooi land. En natuurlijk was ook het randgebeuren fantastisch !